13 січня - Щедрий Вечір та свято Маланки
За тиждень після коляди, напередодні Нового Року (за старим стилем) — Щедрий Вечір. Це — залишок стародавнього, імовірно, дохристиянського звичаю. За християнським календарем — це день преподобної Меланії. В народній традиції обидва свята об'єднались, і тепер маємо Щедрий Вечір або свято Меланки. Внаслідок розбіжності, яка існує між Григоріанським (світським) та Юліанським (церковним православним) календарем, українці святкують Новий рік двічі в році: офіційне святкування Нового року припадає на 1 січня, а 14 січня, яке залишилося в народній традиції важливою складовою прадавнього календарного обрядового циклу українців, сьогодні носить назву Старого Нового року. У надвечір'я Нового року (тепер - 13 січня) у церквах відбуваються урочисті Богослужіння на закінчення Старого року, щоб наприкінці року подякувати Богові за вже отримані ласки і попросити нових на наступний рік. Як і на Свят-вечір, цього дня готують святкову вечерю, яку в народі величають Щедрою, тому що страви цього вечора не є пісними: тут на столі і кутя, і ковбаси, і холодець, і шинка... Наддніпрянська Україна і Гуцульщина святкують Щедрий Вечір як значне свято різдвяного циклу з добре розвиненою обрядовістю. Галицьке Поділля не святкує, бо Щедрий Вечір у галичан — напередодні Водохреща, тоді як на Наддніпрянщині це — «Голодна кутя», Богоявленне надвечір'я. В Україні на Щедрий Вечір батько ховається від дітей за пирогами — символом щедрости, багатства! «Ввечорі, як зоря засяє, мати, було, запалять свічку перед образами, обкурять ладаном хату і поставлять череп'яну миску з пирогами на стіл. Тато сядуть на покутті і голову прихилять — ховаються за пирогами. А ми, діти, вдаємо, що не бачимо їх: — Мамо, а де наші тато? — А хіба ж ви мене не бачите, діти? — Не бачимо, тату! — Дай, Боже, щоб і на той рік ви так мене не бачили! Оце так, було, батько скажуть, перехрестяться і запрошують всю сім'ю до столу, до «щедрої куті» — «щоб у достатках і спокої других свят дочекати!» Тільки посідали за стіл, а під вікном уже й щедрують: Щедрий вечір, пане господарю, Стережи, Боже, твого товару, Твого товару, всякого статку, Молім Бога за отця, за матку. Добрий вечір!» Отак згадує про Щедрий Вечір добродій Свирид Галушка з Київщини. Щодо страв Щедрого Вечора, то вони не скрізь однакові: понад Дніпром печуть пироги з м'ясом і смажать гречані млинці на свинячому смальці, на півдні України фігурують бублики, а в гуцулів — вареники чи, як вони кажуть, «пироги». Обряд "Водіння Кози" «Як було мені років дванадцять, — продовжує Свирид Галушка, — водили ми козу. Зібралося нас аж восьмеро козоводів! Ми що дві-три хати мінялися, бож кожному цікаво бути козою . . . — Як же ви робили козу? — Та як — оце вистружемо обруча з білолозу. На грубшому кінці розколина — роги. Тоншого — вставляємо в розколину і в'яжемо мотузком. Роги обмотуємо лепехою, щоб кращі були. Біля рогів з обох боків дерев'яні ложки — вуха. На протилежному кінці обруча — ломачка з віхтиком: це хвіст. Кому припаде бути козою, одягає обруч — щоб ріжки приходились на голову, а хвіст — за спину. Накидають кожуха — вовною догори. Спереду запинають, щоб тільки роги, вуха та «морду» видко було. Рукави звисають донизу — це ніби передні ноги кози. Однією рукою коза тримається за ломачку і трясе віхтиком — «крутить хвостом». Крім «кози», є в компанії ще «кіт» з торбою на сало — це найменший з хлопців перебраний за кота з довгими вусами. Він нявчить — просить сала. Як добре смеркне, починаємо водити «козу». Завидна з «козою» не ходять. Приходимо до хати, один біжить під вікно і гукає: — Дядьку, пустіть козу до хати, бо змерзла! А дядько ніби відмовляється — так належиться по звичаю: — Немає де тій козі розгулятися — ТІСНО в хаті! — Та пустіть, бо змерзла! І так до трьох разів козовод проситься, а дядько відмовляє. Нарешті каже: — Та я вже пустив би, але ... що дядина скаже? Козовод — до дядини: — Будьте ласкаві, дядино, пустіть, бо й козенята померзнуть! — Навіщо ви нам здалися? Уже пізно, діти спати збираються, налякаєте їх! — Та пустіть, дядино, бо коза мерзне. М-е-е!... — Я хату помастила, припічок білила, а ви мені пустку зробите! Коза знову: «Ме-е-е!» — Та йдіть уже, йдіть . . . Тільки добре співайте! Першим іде старший козовод і веде «козу», за ними — «кіт», а за «котом» — всі щедрівники. Увійшли, поскидали шапки, «добрий вечір» сказали — не разом, а хто коли зайшов. Поставали серед хати, і старший козовод починає: Нуте, панове, Нуте, мурове, Поставайте вряду, Я козу веду! «Коза» і «кіт» тупають у такт пісні — витанцьовують. А діти смикають — то «козу» за хвоста, то «кота» за вуса... тішаться! Щедрівники всі хором співають: Наша козиця — Вже стара птиця, Недавно з Києва, З довгими кісьми: — Ногами стопчу, — Рогами сколю, — Хвостом змету! Що на горі вовк з вовченятами, То в долині коза з козенятами. Ой, де взявся вовк Та козу натовк, А вовченята — за козенята. Де взявся заєць Став козу лаять: — Ой, ти, козиця, Старая птиця, Діточкам та й не матиця. Ухопила серпок, Та й по полю: скок, скокі Нажала сніпок Та й змолотила, Своїх діточок Та й накормила! Ой. не йди, коза, У темні ліса, Там стрільці-гонці З острова Хортиці! Що перший стрілець — Козак-молодець, Ударить козу під правоє вухо. З лівого вуха потекла брюха! Тиць, коза впала, Хвіст свій задрала. «Коза» падає, задирає хвіст і вдає, що мертва. «Кіт» її ніби обнюхує, крутячи вусом. Хор щедрівників співає далі: Треба козиці три куски сала. «Кіт»: Мяу, мяу ... сала! Щоб коза встала. Хор: Ой, устань, козо. Та й струсися! По цьому дому. По господарю Ізвеселися! «Коза» схоплюється і починає танцювати. Хор співає: Ой, слухай, козо, Де труби гудуть, Там млинці печуть, То і нам дадуть! «Коза» йде до печі, задирає морду і нюхає. Хор: Хозяїн іде пожиток несе. Перший пожиток: Мірочка гречки На варенички. Другий пожиток: Мірочка жита, Щоб коза сита. Третій пожиток: Решето вівса, Зверху ковбаса, Та й щедрівка вся! За ці щедрівки — Кварта горілки, А з цеї мови Будьте здорові! Пісня скінчилась. Щедрівники, звертаючись до господарів, кажуть всі разом — в один голос: — Будьте здорові з празником! Старший козовод — до «кози»: — Кланяйся хазаїну й хазайці! «Коза» кланяється господареві, господині та всім дітям — по черзі. Господар дарує щедрівникам пиріг чи копійок п'ять грошей. «Кіт» — до господині: — Мяу, мяу ... сала, щоб коза брикала! Козовод: — Дайте, дядино, сала, бо кіт здохне! — Нема сала, миша вкрала! — говорить господиня. Або: Сало — погасало! Не звикайте до сала, бо й нам мало!... А «кіт» усе нявкає, товчеться навколо господині, аж поки та дасть йому шматок сала. Сало — «котові» в торбу, пиріг — у мішок козоводові, а гроші — в скриньку скарбникові. Виходячи з хати, щедрівники кажуть: — Прощавайте! Дай, Боже, щоб того року діждали! Вийшли на вулицю, оглянулись навколо — скрізь темно . .. Село вже спить, тільки ген-ген, на горі світиться: то дівчата «Меланки» справляють. Козовод: — Хлопці, ходім! Прийшли, заглянули у вікно, а там уже й парубки з «Меланкою», — поскидали машкари, за стіл сідають. Ми всі разом: — Ме-е-е!.. . Дівчата, чуємо, гукають: — Козоводи прийшли, пускайте їх до хати! Парубки відчинили нам двері, ми ввійшли, свій «дохід» — на стіл ... Гуляємо всі разом! Меланка За стародавнім міфом, окрім сина, у всеєдиного Лада, вірного побратима бога Місяця, була ще донька, яку всі називали Миланкою, бо вона була така мила й чарівна. Одного разу коли князь-Місяць був на полюванні, лютий змій викрав із срібного терема Миланку й запроторив у підземне царство. Визволив її славний богатир Безпальчик-Васильчик і з нею одружився. Ось чому після Щедрого Вечора святкують Василя, у жертву приносять свиню, яка вважається місячною твариною, а Васильчик став покровителем цих тварин. Тому, за народними звичаями, на Меланку готували свинячі нутрощі, по них ворожили, який буде врожай, а з свинячих ніжок варили «дриглю», щоб у людей не боліли ноги. Вшановували Меланку-Миланку за якомога багатшими столами, бо то є продовження Щедрого Вечора з усіма його добрими богами і душами предків. Парубоча «Меланка» За «Меланку» вбирається парубок, що вміє «штуки викидати» — добре жартує. «Меланка» має свій «почот», сама не ходить! Почот не абиякий: орач з чепігами від плуга, сівач з сівнею через плечі, дід з гарапником, ведмідь, коза, журавель, циган, циганка і чорт з ріжками. Все це — в кожухах догори вовною, в машкарах, лахмітті, підмальоване білою глиною, замащене сажею, з клоччя зроблені бороди, вуса, патли ... Одним словом — хто як зумів! Ватага рухається селом з жартами, вигуком, сміхом. «Циганка» пристає ворожити, «циган» — коні міняти, «ведмідь» танцює, «коза» грає на скрипку, а «журавель» — найвищий парубок у селі — вибиває в бубон. Діти юрбами бігають за парубочою «Меланкою», та й старі не раз вибігають на вулицю, щоб подивитись на веселу компанію ... До кожної хати ватага не заходить — йде туди, де збираються дівчата. Дозвіл щедрувати парубки випрошують піснею під вікном: Ой, господар, господаречку, Пусти в хату Меланочку, Меланочка чисто ходить, Нічого в хаті не пошкодить. Як пошкодить, то помиє, Їсти зварить та й накриє. Добрий вечір! — Просимо! Ватага лишає в сінях свої ціпки та гарапники, обмітає чоботи від снігу і заходить до хати: — Добрий вечір вам у хаті! — Доброго здоров'я! А які ж ви кумедні, — щебечуть дівчата, — і ведмідь, і коза... А Грицько який! Де це ти таку хустку доп'яв? Мабуть, мати каглу затикала?! — Мовчіть, дівчата, — «Меланка» соромиться! — Ха . .. Ха .. . Ха ... Диви, як побіліла! Грицьку, чого ж ти вуса не збрив? Отак жартують над «Меланкою», а «вона» — байдуже: шукає віника, сміття розкидати, свіжих глиняків — припічок «мастить». Господині знають цю звичку і все ховають, щоб «Меланка» не знайшла. Щедруючи, хлопці висміюють кепських господинь: Наша Меланка — неробоча, На ній сорочка парубоча ... Люди ідуть на жнива, А Меланка — на пива! Люди ідуть з серпами, А Меланка — з шклянками! Люди нажали по сім кіп, А Меланка — один сніп! Пішла Меланка на містечко, Купила собі пасьминечко. Пряла вона — від кур до кур, Напряла починків — один гур! Дала кицькам мотати, Кицьки взяли — втікати! Збіглися люди — дзвонити, Кицьку з починком ловити! А ловили — не вловили, Нашу Меланку похвалили... — Та годі вам! — обзиваються дівчата. — Якоїсь кращої співайте! Козо! де ти? В середину кола входить «коза» і починає вибрикувати — танцює під спів хору: Го — го — го, коза! Го — го — го, сіра! Го — го — го, біла! Ой, розходилася, розвеселилася По всьому дому, по веселому! Де коза ходить, там жито родить! Де не буває, там вилягає... Де коза — ногою, там жито — копою! Де коза — рогом, там жито — стогом! А в нас на Сандрівці усі хлопці — стрільці. Встрілили козу у правоє вушко, В правоє вушко — в саме сердечко! Тут коза впала, нежива стала, А міхоноша бере дудочку: Надулась жила, коза ожила Та й пішла коза, та й стрибаючи, Та стрибаючи, гасаючи, Своїх діток та шукаючи!... Трррт, коза! «Коза» тупнула ногою — аж шибки на вікнах задрижали, і танець зупинився. — Добра «коза», гарно танцює! — Гарно, тільки засапалася, як дід Марко у ярмарку. Бач — роги помокріли! — А ти що хотіла — вибити «козу» закаблуками і щоб піт не виступив?! — Дівчата, орач іде! Бач, як чепіги носить!. . В середину кола ввійшов орач. Хор співає: Твої воли, Мої воли — Гей, гей! А впереді Два ведмеді — Гей, гей! А в пригоні Дві вороні — Гей, гей! В колесниці Дві синиці — Гей, гей! Коли хор співає, орач, тримаючи поперед себе чепіги, вистукує ногами в такт пісні. Після орача витанцьовує сівач, а далі — ведмідь, журавель і, нарешті, чорт з рогами. Все це викликає багато сміху і влучних дотепів. Коли щедрівка скінчилась, хлопці скидають машкариі на запрошення дівчат сідають до столу. Дівоча «Меланка» Водять «Меланку» й дівчата. Дівоча «Меланка» має поважніший характер. Дівчата вибирають найкращу з-поміж себе і одягають її «молодою» — вінок, стрічки, багато намиста. Друга з дівчат убирається за молодого, що зветься Василем — жупан, шапка, шаравари, чоботи. Вся дівоча ватага іменується дружками. Дівчата з «Василем» та «Меланкою» до хати не заходять — щедрують під вікном: Ой, на ріцчі, на Йордані, Добрий вечір на Мелані. Щедрий вечір, добрий вечір, Добрим людям на сей вечір!.. Наша Меланка, як біль, біла, Нашу Меланку журба з'їла. Васильчику-чічільчику, Посію тебе на городчику, Та буду тебе шанувати: Тричі на день поливати! Тричі на день поливати І в неділю підгортати! Або ще заспівають «дністрянської Меланки»: Наша Меланка у Дністрі була, У Дністрі була, дністровую воду пила, На камені ноги мила, Білий хвартух замочила: — Повій, вітре, буйнесенький, Висуши хвартух тонесенький! — Повій, вітре, туди-сюди, Висуши хвартух межи люди! — Повій, вітре, на болото, Висуши хвартух, як золото! — Повій, вітре, на дубині, Висуши хвартух на дівчині! Добрий вечір! — А, здорові були, дівчата! Котра з вас «скарбник»? Щоб Меланці «на вінок» гроші кинути?! .. . Отак колись щедрували!» Дівчата ворожать Хоч дівчата і самі з «Меланкою» ходять, і парубочу «Меланку» частують вечерею, проте знаходять час поворожити. Ворожать переважно так само, як на «Андрія» ворожили. Бігають попід вікна слухати, питаються прохожих чоловіків: «Дядьку, як вас звати?», кидають через хату чоботи — куди впаде чобіт носком, туди й заміж вийде... Перелічують кілки в плоті: «удівець, молодець...» Дівчата-гуцулки зав'язують собі очі хусткою і навпомацки лічать кілля в плоті до дев'яти. Дев'ятий перев'язують хустинкою і ранком див¬ляться: рівний, гарний — наречений такий буде, а як кривий, горбатий, то й «доля» крива!.. . На Гуцульщині ще годують кота варениками, як на «Андрія» пса годували, щоб довідатись: «Котра з нас перша заміж піде?» На Слобожанщині дівчата розкладають о півночі вогнище на березі річки, на льоду прорубують ополонку і чекають, щоб добре розгорівся вогонь. Коли вогнище розгорілось, кожна з дівчат бере тліючу головню і кидає її в ополонку: затріщить вогонь на воді — за багатого заміж піде, тільки «пшикне» головня і тріску не видасть — за бідного! В різних районах України існують свої форми ворожіння. Ось де-які з них: - виходять на вулицю, і яка тварина зустрінеться першою — таким і буде
суджений: якщо пес, то лихим а життя собачим, вівця — тихим і сумирним, тощо; - біля воріт насипають три купки зерна, а вранці перевіряють: якщо нечіпане, то сімейне життя буде щасливим, і навпаки;
- кладуть під подушку гребінця і, лягаючи спати,
промовляють:"Суджений-ряджений, розчеши мені голову!". Хто присниться, з тим і випаде одружитись; - або перед сном кладуть в тарілку з водою кілька цурпалків з віника,
приказуючи: «Суджений-ряджений перевези через місток». Якщо вранці цурпалка пристала до вінця, то дівчина побереться з тим, хто їй наснився. Дівки-чарівниці в цю ніч збирають «дивацьке» зілля «нечуй-вітер». Хто його знайде, — а росте воно в таких місцях, що тільки чарівниці знають, — той може зробитися «нечуваним і небаченим» . . .
На Лівобережжі про «нечуй-вітер» існує повір'я, що це зілля росте взимку по берегах рік та озер і що його можна збирати, від 13-го грудня починаючи. А в ніч проти Нового Року, опівночі, це зілля має найбільшу силу; проте зрячі люди не можуть його знаходити. Треба просити сліпих, бо саме вони відчувають присутність «нечуй-вітру» — він їм очі коле. Це зілля ніби допомагає переправлятися через рік і є корисним для рибалок. Про «нечуй-вітер» згадують і народні пісні, як ось: «Ой, поріс чебер під нечуй-вітром...» Чародійна ніч . . . Серед нашого народу існує поетичне повір'я, що новорічна ніч для віруючих людей «розкриває небо, і вони можуть просити у святих все, що їм забагнеться: перетворення води на вино, каменя — на хліб, глини — на мід». На Гуцульщині в цю ніч ґаздиня бере опівночі на голову чоловічу шапку і з хлібом та коновкою виходить до води. Там вона тричі занурює хліб у воду і примовляє: «Не хліб ся купає в воді, але я — в здоров'ї і силі!» Набираючи води в коновку, вона примовляє: «Я не беру воду, але мід і вино!...» Повертається ґаздиня до хати, всі сплять — ніхто нічого не чує. Вона навшпиньках, без найменшого шелесту підходить до своїх дітей і торкається їх голів мокрим хлібом, примовляючи: «Абисьте були такі величні, як святий Василь величний». У коновку ґаздиня кидає кілька срібних монет. Ранком на Новий Рік вся родина вмивається тою водою, і це «принесе щастя на гроші через увесь рік!» Новорічна ніч на Гуцульщині — свято печі. «Цілий рік вона робить службу, а на Василя йде в танець — вона ся віддає!» — так кажуть гуцули про ніч. Ранком на «Меланки» ґаздині старанно змащують піч глиною — «аби не кляла, що немащена!» ... Ніхто тої ночі не спить на печі, не сідає — «бо тяжко їй танцювати...» Звечора на піч кладуть овес — «аби мала чим коня годувати, бо вона їде до міста на ґерць». магічними діями, чарами. Все це — намагання розгадати своє майбутнє і забезпечити щастя й добробут на наступний рік. О. ВОРОПАЙ «Звичаї нашого народу». Народні прикмети Окрім ворожіння, в ніч на Старий Новий рік люди намагалися завбачувати прикмети. Ось де-які з них: - якщо ніч проти Нового року тиха і ясна, буде щасливий рік не тільки для людей, а й для худоби;
- якщо сонце високо зійде, увесь рік буде щасливим, а особливо добрим буде врожай садовини;
- якщо іній рясно вкриває всі дерева, буде врожай на зернові та гарний медозбір;
- якщо падає м'який сніг, — на врожай, а коли тепло, то літо буде дощовим;
- який перший день у Новому році, то й рік буде такий;
- якщо на Меланії відлига, то чекали теплого літа.
|