Вербна неділя
(Марія Хоросницька)
Тоненьким прутиком
З вербовим котиком
Себе вітаємо
Легеньким дотиком…
Радісну вістку
Собі говоримо,
Що день великий
Не поза горами,
Що вже за тиждень
Буде Великдень!
***
Будь великий, як верба,
А здоровий, як вода,
А багатий, як земля!
***
Вербиця
Н.Горик
Ой ти гілко, гілко вербова!
На тобі зелена обнова.
Ще холоднувато надворі,
А ти вже в святечнім уборі.
Ти вже у церковцю ходила,
Господу стежинку встелила
І до нас вернулась, свячена
Гілочко вербова, зелена.
Ти торкни Оленочку трішки,
Хай росте, як мама, заввишки
А Максимка – шпарко й багато,
Хай здоровий буде, як тато.
Вхід Господній в Єрусалим святкують в останню неділю перед Великоднем. За
євангельською оповіддю, коли Ісус Христос воскресив з мертвих Лазаря,
люди, які бачили це, повірили, що він дійсно Син Божий. Коли Ісус
в’їжджав на віслюкові до Єрусалима, то люди, вшановуючи його, встеляли
дорогу своїм одягом, а також пальмовим гіллям. Відтоді на згадку про цю
подію віруючі напередодні свята несуть до церкви зелені гілочки дерев. У
нас таким деревом стала верба, як відображення особливостей природи
України. На цей час вона вкривається зеленим листям, тому в народі свято
називають Вербною неділею. Святкують її за тиждень до Великодня, а весь
тиждень називають вербним.
Чудодійні властивості верби:
1. Вербою б’ють, щоб здорові, веселі та багаті були; дітей, щоб сильні були, добре росли та сприйняли життєву силу весни;
2. Вербу кладуть після свячення за образи, щоб охороняла хату від лихих сил;
3. Вербу садять на городі, коли принесуть з церкви на щастя молоді:
коли верба прийметься — дівчина вийде заміж, а хлопець одружиться і
будуть здорові;
4. Вербою на Юра виганяють худобу в поле, вперше на пасовисько, злегка
торкаючись нею худоби, щоб здорова була, плідна, щоб у тілі була;
5. Вербою в давнину відводили грозові тучі — кивали свяченою вербою в бік хмар і відводили громи та град;
6. Вербу кидали в пожежу, чим зменшували, за їх віруванням, велику руїнницьку силу вогню;
7. Вербові котики, свячені, кидали в кашу, їли ту кашу в повній вірі,
що через ті котики-базьки передасться людям сила весняної енергії на
цілий рік;
8. З освяченою вербою, після повернення з церкви, обходили господарі
бджільники, щоб бджоли роїлись; обходили обори та стайні й кошари, щоб
худібка була здорова, плідна, щоб корови давали багато молока;
9. Ковтали котики ще по дорозі з церкви, щоб не було лихоманки, щоб горло не боліло;
10. Обсаджували криниці вербами, щоб забезпечити воду від лихих сил, щоб вода була „пригожа та здорова”;
11. Обсаджували копанки-калабані, в яких прали своє шмаття-білизну, щоб уберегтися від хвороб, щоб вода очищалася;
12. Сухою торішньою свяченою вербою розпалювали піч під великодні паски;
13. У багатьох місцевостях клали покійникові в домовину кусник свяченої верби;
14. У Лятичівському повіті, коли господар виїжджав у поле сіяти — брав
2-3 котики-базьки й запорпував серед ниви під час посіву, щоб скоро хліб
проростав.
15. Свячену вербу клали в домовину бабі-повитусі, щоб мала чим відганяти потерчат.